Visie en missie

Een goede start in een veilige, liefdevolle, vertrouwde omgeving waarin het kind zich geborgen en gekoesterd voelt is erg belangrijk.
Kinderen maken gebruik van lichaamstaal, mimiek, houding en taal om zich uit te drukken.
Onze kinderbegeleidsters proberen van daaruit actief en alert te luisteren en in te spelen op de interesse van de kinderen.
Zo wordt een optimaal klimaat gerealiseerd waar rust, structuur, warmte maar vooral ook uitdaging en afwisseling aangeboden wordt.
Er gaat veel aandacht naar het stimuleren van de ontwikkeling van het kind. De ontwikkeling wordt opgevolgd door de kindbegeleid(st)ers en de verantwoordelijke.


We werken met een kindvolgsysteem waar de ontwikkeling, het welbevinden en de betrokkenheid van uw kind wordt opgevolgd.
Onze opzet is dat elk kind zich gelukkig, geliefd en veilig mag voelen en zich geen moment verveelt in de opvang.
Onze pedagogiek is geïnspireerd vanuit verschillende bekende pedagogische ideeën (Dalton, Freinet,Gordon, Montesorri, Steiner,..) en dynamisch met de groep of zelfs 1 kind apart (=respect voor de eigenheid van het kind).
De beleving van elk kind is uniek en verdient aandacht en respect!


Meer uitgangspunten waar wij achter staan en naar streven:
1. Spelen is werken; wat een kind doet/beleeft draagt bij tot z’n ontwikkeling.
We voorzien ….
● Een mooi aantrekkelijk, afwisselend en uitdagend aanbod.
● Werken in thema’s, met themahoekjes, knutsels en dagelijkse kringmomentjes
● Spelen met levensechte dingen.

● Spelen en ontdekken van natuurlijke materialen/natuurbeleving (zand,water,stokjes,klei,diertjes,gras,denneappeltjes,schelpjes..)
2. Leren van elkaar:
● Zowel de kinderen als de ouders als de medewerkers.
● Aanmoedigen van eigen initiatief:

o kinderen mogen meehelpen met dagdagelijkse werkjes.
o Kinderen worden geholpen/begeleid zelf problemen op te lossen. We komen niet overal tussen maar geven een duwtje in de juiste richting.

● Veel aandacht voor de interactie tussen de kinderen; ethische ontwikkeling.
● Praten in de ik-taal zonder oordelen.
3. Ruimte!
● Letterlijk: zowel binnen als buiten voldoende ruimte om te kunnen bewegen!
● Figuurlijk: ruimte voor overleg en dialoog bij de peuters.
4. ‘Met’ in plaats van ‘over’ het kind spreken.
We proberen dus zodanig te begeleiden dat er een fijne sfeer heerst waar intens spel tot stand komt en onze Klimopjes hun takjes ten volle kunnen groeien! Van jongs af aan gaan we in gesprek met de kindjes tijdens kringmomentjes of individueel.

 

Het bovenstaande gedicht kenmerkt onze waarden die we belangrijk achten binnen onze werking en dragen alle medewerkers nauw bij het hart.

Enkele sfeerbeelden

Maak jouw eigen website met JouwWeb